STREFA LOGOPEDY
„Mowa zaczyna się od uśmiechu.”ks. Jan Twardowski
Witaj na szkolnej stronie logopedycznej!
Cele ogólne zajęć logopedycznych organizowanych w naszej szkole.
- stymulowanie rozwoju mowy
- doskonalenie umiejętności komunikacyjnych – mowa bierna i czynna
- stymulowanie procesów poznawczych
- usprawnianie aparatu oddechowego oraz narządów artykulacyjnych
- usprawnianie wymowy i automatyzacja głosek
- doskonalenie słuchu fonemowego
- doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
- kształcenie umiejętności komunikacyjnych
- motywowanie do stosowania komunikacji werbalnej
- rozwijanie percepcji słuchowej
- rozwijanie percepcji wzrokowej
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
W swojej pracy logopeda wykorzystuje następujące metody i ćwiczenia artykulacyjne:
- ćwiczenia oddechowe
- ćwiczenia fonacyjne
- ćwiczenia słuchowe
- ćwiczenia słuchu fonemowego
- ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej
- ćwiczenia motoryki małej
- ćwiczenia pamięci słownej
- metody naśladowczo – zabawowe
- pokazu
- zadań stawianych do wykonania.
W trakcie zajęć dzieci i uczniowie rozwijają oraz doskonalą:
- sprawność artykulatorów (mięśni mimicznych, warg, języka, podniebienia miękkiego, policzków)
- prawidłową pozycję spoczynkową języka i dojrzałe połykanie
- siłę mięśni oddechowych
- prawidłową fonację
- nazywanie przedmiotów, czynności oraz ich cech
- używanie prawidłowych form gramatycznych w swoich wypowiedziach
- mowę narracyjną, dialog, opowiadanie, budowanie zagadek
- kompetencje komunikacyjne jako odbiorca i nadawca
- odraczanie – czekanie na swoją kolej w zabawie i zadaniach
- reakcje ruchowe na bodźce wzrokowe i/lub słuchowe
- naśladownictwo z przedmiotem i bez przedmiotu w zakresie motoryki dużej i małej
- orientację w przestrzeni i schemacie własnego ciała
- koordynację słuchowo – ruchową
- analizę i syntezę słuchową i wzrokową
- pamięć sensoryczną, krótkotrwałą i długotrwała
- koncentrację uwagi, słuch fonematyczny
Dzieci i uczniowie poznają:
- zabawy ruchowe w zakresie motoryki dużej (całego ciała) i małej (artykylatorów)
- zasady gramatyki języka ojczystego
- zasady budowy zdań poprawnych gramatycznie
- terminy potrzebne do scharakteryzowania cech dźwięku
- zasady obowiązujące w grupie
- zasady naprzemienności w komunikacji
Dzieci i uczniowie wzbogacają:
- zakres słownictwa biernego i czynnego
- zasób cech prozodycznych
- wiedzę o otaczającym ich świecie
- zbiór zabaw na niby i zabaw tematycznych
- zasób doświadczeń komunikacyjnych.
Drodzy Rodzice, także może wspierać rozwój mowy Waszego dziecka:
- usprawniajcie buzię – wydmuchujcie bańki mydlane (także nosem), dmuchajcie na wiatraczki (także nosem)
- przenoście lekkie przedmioty za pomocą słomki – pamiętajcie, aby słomkę trzymać wargami, nie zębami
- zrezygnujcie ze smoczka i butelki, jeśli dziecko ma powyżej 12 miesięcy
-„niekapki” zastąpcie otwartym kubkiem
- zadbajcie o zróżnicowaną dietę – pokarmy o różnej konsystencji i różnym stopniu twardości
- czytajcie, opowiadajcie dzieciom bajki
- opowiadajcie o tym, co robicie, w co się ubieracie, dokąd wychodzicie, ale nie zalewajcie dziecka potokiem słów, bo nawet jeśli zrozumie, nie będzie miało możliwości zareagować
- śpiewajcie z dzieckiem piosenki, powtarzajcie różne wierszyki i wyliczanki
- pozwólcie dziecku wspinać się, pokonywać przeszkody, skakać - to wspiera rozwój mowy
- ćwiczcie z dzieckiem sprawność rąk – lepcie, nawlekajcie, wycinajcie, rysujcie.