STREFA LOGOPEDY

„Mowa zaczyna się od uśmiechu.”
ks. Jan Twardowski

Witaj na szkolnej stronie logopedycznej!

Cele ogólne zajęć logopedycznych organizowanych w naszej szkole.


- stymulowanie rozwoju mowy

- doskonalenie umiejętności komunikacyjnych – mowa bierna i czynna

- stymulowanie procesów poznawczych

- usprawnianie aparatu oddechowego oraz narządów artykulacyjnych

- usprawnianie wymowy i automatyzacja głosek

- doskonalenie słuchu fonemowego

- doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi

- kształcenie umiejętności komunikacyjnych

- motywowanie do stosowania komunikacji werbalnej

- rozwijanie percepcji słuchowej

- rozwijanie percepcji wzrokowej

- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.



W swojej pracy logopeda wykorzystuje następujące metody i ćwiczenia artykulacyjne:


- ćwiczenia oddechowe

- ćwiczenia fonacyjne

- ćwiczenia słuchowe

- ćwiczenia słuchu fonemowego

- ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej

- ćwiczenia motoryki małej

- ćwiczenia pamięci słownej

- metody naśladowczo – zabawowe

- pokazu

- zadań stawianych do wykonania.



W trakcie zajęć dzieci i uczniowie rozwijają oraz doskonalą:


- sprawność artykulatorów (mięśni mimicznych, warg, języka, podniebienia miękkiego, policzków)

- prawidłową pozycję spoczynkową języka i dojrzałe połykanie

- siłę mięśni oddechowych

- prawidłową fonację

- nazywanie przedmiotów, czynności oraz ich cech

- używanie prawidłowych form gramatycznych w swoich wypowiedziach

- mowę narracyjną, dialog, opowiadanie, budowanie zagadek

- kompetencje komunikacyjne jako odbiorca i nadawca

- odraczanie – czekanie na swoją kolej w zabawie i zadaniach

- reakcje ruchowe na bodźce wzrokowe i/lub słuchowe

- naśladownictwo z przedmiotem i bez przedmiotu w zakresie motoryki dużej i małej

- orientację w przestrzeni i schemacie własnego ciała

- koordynację słuchowo – ruchową

- analizę i syntezę słuchową i wzrokową

- pamięć sensoryczną, krótkotrwałą i długotrwała

- koncentrację uwagi, słuch fonematyczny



Dzieci i uczniowie poznają:


- zabawy ruchowe w zakresie motoryki dużej (całego ciała) i małej (artykylatorów)

- zasady gramatyki języka ojczystego

- zasady budowy zdań poprawnych gramatycznie

- terminy potrzebne do scharakteryzowania cech dźwięku

- zasady obowiązujące w grupie

- zasady naprzemienności w komunikacji


Dzieci i uczniowie wzbogacają:


- zakres słownictwa biernego i czynnego

- zasób cech prozodycznych

- wiedzę o otaczającym ich  świecie

- zbiór zabaw na niby i zabaw tematycznych

- zasób doświadczeń komunikacyjnych.



Drodzy Rodzice, także może wspierać rozwój mowy Waszego dziecka:


-  usprawniajcie  buzię – wydmuchujcie  bańki mydlane (także nosem), dmuchajcie na wiatraczki (także nosem)

- przenoście lekkie przedmioty za pomocą słomki – pamiętajcie, aby słomkę trzymać wargami, nie zębami

- zrezygnujcie  ze smoczka i butelki, jeśli dziecko ma powyżej 12 miesięcy

-„niekapki” zastąpcie otwartym kubkiem 

- zadbajcie  o zróżnicowaną dietę – pokarmy o różnej konsystencji i  różnym stopniu twardości

- czytajcie, opowiadajcie dzieciom bajki

- opowiadajcie o tym, co robicie, w co się ubieracie, dokąd wychodzicie, ale nie zalewajcie dziecka potokiem słów, bo nawet jeśli zrozumie, nie będzie miało możliwości zareagować

- śpiewajcie z dzieckiem piosenki, powtarzajcie różne wierszyki i wyliczanki

- pozwólcie dziecku wspinać się,  pokonywać przeszkody, skakać  - to wspiera rozwój mowy

- ćwiczcie z dzieckiem sprawność rąk – lepcie, nawlekajcie, wycinajcie, rysujcie. 


Wszelkie prawa zastrzeżone 2017. Strona stworzona za pomocą kreatora Manifo.com.